Wigner Seminar (External)

A tudás értéke

“A tudás értéke” tárgyban egy vitaindító-vitafolytató szemináriumfélét tartunk 2025.04.07-én 14 órakor a HUN-REN Wigner FK, RMI Tanácstermében (3. épület 2.5 emelet). Az eseményt két rövid előadással kezdenénk, valamennyire rögzítve a tematikát, utána pedig moderált beszélgetést folytatnának a megjelentek. Moderátor Telcs András. Az előadások:

Ván Péter: Tudósok és kutatók

Kivonat: Röviden reflektálok Jakovác Antal: Gondolatok a tudományos értékelésről c. előadására. Először a tudomány, illetve leginkább a fizika mibenlétéről lesz szó, felvázolva egy platonisztikusan egyszerű képet a működéséről. Ezután megmutatom, hogy a mostani technológiai és egyéb változások hogyan gyengítik meg lényegét: modelljeinek önjavító mechanizmusait. Mindezek fényében pedig felvázolok néhány elképzelést arról, hogy mit tehetünk a jobb tudomány érdekében intézetileg, csoportilag és egyénileg, az országos és nemzetközi helyzettől amennyire lehet függetlenül.

Continue reading

Discovering physics in the 2024 Nobel prize for physics

Date: Tuesday, 26 November 2024, 14:00

Location:

KFKI Campus, HUN-REN Wigner RCP Building 1, 2nd floor, Conference Room 1121 Budapest, Konkoly-Thege Miklós Str. 29-33.,

WIGNER Seminar

Speaker: Orbán Gergő

HUN-REN Wigner RCP RMI

Title: Discovering physics in the 2024 Nobel prize for physics

Abstract: For many, it came as a surprise that the Nobel Prize in Physics was awarded to a pair of researchers who were not known to physics but were instead champions of other, albeit interdisciplinary, fields: computational neuroscience and machine learning. In this talk I will attempt to merge my expertise in these two fields and my background in physics to highlight the critical contributions the awardees made through the application of the tool set of statistical physics. I intend to explain how the humble Ising model penetrated to research in memory, driving neuroscience experiments in rodents, and how it is reimagined to form the basis of a major field in machine learning, unsupervised learning.

Continue reading